Produkt- og serviceudvikling
Find inspiration til udvikling af nye produkter og services, innovation og forretningsudvikling under og efter corona.
Rapport: Mod en grønnere fremtid
Ny rapport forsøger at tage temperaturen på grønne innovationsmuligheder og
-udfordringer i både attraktioner og mindre overnatningssteder.
Outdoor-turisme: Nye vinde, åben himmel
Nye målgrupper, tæt-på udviklingsforløb og givtige netværk har været centrale omdrejningspunkter for Outdoor-indsatsen i Kickstart 2.0. Dette peger i retning af nye tilgange til dette væsentlige forretningsområde for dansk turisme.
Med på den grønne vogn. Danske attraktioners arbejde med bæredygtighed
Har den grønne omstilling ramt danske attraktioner, eller tøver de med at kaste sig ud i bæredygtige tiltag? Og hvilken rolle spiller certificering i denne mulige omstillingsproces? Det vil vi se nærmere på i dette indlæg.
Grøn nøgle til succes? Rejsen mod mere bæredygtige B&Bs
Hvordan kan overnatningssteder i Danmark blive mere bæredygtig? Den nationale turismestrategi har valgt miljøcertificering som et centralt indsatsområde, og mange store overnatningssteder er godt i gang. Men hvad med de mange mindre overnatningssteder, der udgør hovedparten af virksomhederne i branchen? Vi kigger i denne blog nærmere på erfaringer B&Bs, som på hver deres måde har et stærkt engagement i mere bæredygtig turisme. Kan certificering stå alene, eller skal miljømærkningen indtænkes i en bredere samfunds- og markedssammenhæng?
Dansk turismeudvikling: Flere strenge, nye toner?
Der er nye toner på vej i danske turismefremme, nemlig tilbud om turisme-specifik rådgivning af individuelle virksomheder kombineret med støtte til investering i konkret tiltag, der kan forbedre virksomhedens position på markedet. Et vigtigt supplement til destinationernes kollektive markedsføringsinitiativer og udviklingsprojekter, men hvordan fungerer det i praksis? Det vi ser vi nærmere på i denne blog.
Outdoor og oplevelser i naturen – hvad har vi lært af Kickstart 1.0?
Hvad er den væsentligste læring vi tager med os fra Kickstart 1.0-indsatsen: Outdoor og naturbaseret oplevelsesudvikling? Vi stiller skarpt på spændende nye outdoor-produkter, men også de udfordringer outdoor-indsatsen er stødt på, før vi kigger frem mod den kommende outdoor-indsats i Kickstart 2.0.
Forsamlingshotellet - Hvad corona (måske) kan lære os om fremtidens nye hotel
I dette indlæg ser vi nærmere på, hvordan det drastiske fald i hotelovernatninger har tvunget hoteller til at tænke nyt. På baggrund af en række eksempler fra ind- og udland diskuterer vi perspektiverne i ”forsamlingshotellet” - fremtidens hotel, der vil være mere end en turistcontainer.
Vandreture hitter. Virksomheder satser på outdoor-turismen under – og efter – covid-19
Danskerne har i den grad taget klichéerne ”kom ned i gear” og ”træk stikket” til sig under covid-19-pandemien. I dette indlæg stiller vi skarpt på, hvordan virksomheder har adapteret deres outdoor-produkter til det danske marked, og hvad vi kan tage med til sommeren 2021 og fremover.
Det nye wow - Turismens omstilling til den lokale gæst
Med udgangspunkt i nordiske destinationer ser vi i dette indlæg nærmere på turismeaktørers arbejde og erfaringer med at omstille markedsføring og produkter under sommerens nedlukning og at finde frem til det nye "wow" for den nye lokale gæst.
Håndbog for outdoor- og naturbaserede oplevelser og forretning
Er du udbyder af outdoor- eller naturbaserede oplevelser? Find gode råd og inspiration til at optimere din forretning og din indtjening i en corona-tid i en ny håndbog, der er udviklet med udgangspunkt i erfaringer fra Aarhusregionens udbydere af natur- og outdoor-oplevelser.
Podcast: Turismen på Rømø udvikles af big data
Når vejrudsigten siger vestenvind på Rømø, stiger issalget. Det ved turismeaktørerne på Rømø efter at være gået med i big data-projektet Destination:Digital. Vi taler med Morten Degn fra Fru Dax og Per Østergaard Jacobsen fra CBS om erfaringer fra projektet og potentialet i big data.
Podcast: Madsteder fik tid til kreativitet i en corona-tid
Caféer og restauranter blev hårdt ramt af corona-nedlukningen, og derfor gik mange nye veje for at holde liv i forretningen. I denne episode taler vi med Bjarne Christensen fra Porsborgs i Ribe, som fortæller om sine erfaringer med at udvikle nyt under corona'en. Vi kigger også nærmere på de gode idéer med hjælp fra Carina Ren fra Aalborg Universitet, som har undersøgt, hvordan branchen har været innovativ under krisen.
To stay eller to go? Internationale perspektiver på corona-pop-ups
Nedlukninger og begrænsninger som følge af corona-pandemien har tvunget restaurationer og turismevirksomheder til at tænke nyt og kreativt. Artiklen her kigger nærmere på inspirerende danske og internationale tiltag.
Webinar: Fra krise til ny praksis
Med oplæg fra bl.a. Signe Jungersted, Group NAO, og Michala Svane, Tivoli, sætter Destination Fyns ReThink Tourism-webinar fokus på, hvordan turismeerhvervet kan innovere sig gennem corona-krisen og genåbningen - og hvordan vi tilpasser os turisternes nye præferencer og behov.
Pop-up, pop-ind eller pop-ud? Innovation på Aalborgs madscene under og efter corona
Begrænsninger og restriktioner i kølvandet af corona-krisen har tvunget restauranter og caféer til at tænke nyt og kreativt for at få forretningen til at løbe rundt. Artiklen giver et par konkrete eksempler fra Aalborg, der har taget udgangspunkt i ”pop-up, pop-ind eller pop-ud”.