Tryghed i markedsføring og salg

Salg og Marketing

Foto: StaySafe

Eksempler på hvordan du giver gæsten tryghed og sikkerhed, gennem din markedsføring.

Det er ofte på din hjemmeside eller på sociale medier, at din gæst første gang stifter bekendtskab med din forretning. Derfor skal du sørge for, at kommunikationen her er positiv, informativ, personlig og giver et godt og enkelt overblik, når det gælder jeres håndtering af corona-tiltag.

Brug de rigtige søgeord

Når dine gæster skal finde dig online, er det først og fremmest vigtigt, at du popper op, når de søger på Google, Tripadvisor, Lonely Planet eller på diverse digitale agenter (OTA’ere).

For at have størst mulig chance for at dukke op under søgningen, skal du sørge for, at du har den information og de formuleringer på din hjemmeside, som dine potentielle gæster søger på - det kaldes populært SEO-optimering (Search Engine Optimization).

Tidligere har det eksempelvis været fraser som ‘opvarmet pool’, ‘tæt på vandet’, ‘aftensmad i Sønderborg’, ‘hyggelig campingplads’ eller lignende, der har været i højsædet, og selvom disse ting stadig er vigtige, skal de i dag krydres med dine corona-tiltag. Det er nemlig også vigtigt for potentielle gæster i dag.

Anvend gerne få ord eller korte sætninger på din hjemmeside, som gør det klart, at du sørger for sikkerhed og tryghed. Det kan eksempelvis være:

  • Vi holder fast i de gode vaner
  • Din sikkerhed har vores største prioritet
  • Vi tilbyder altid ombooking, og vores gæsters sikkerhed har vores største opmærksomhed

Skab tryghed allerede inden besøget

Du kan have nok så mange sikkerhedsforanstaltninger hos dig, men sørger du ikke for at kommunikere trygheden på din hjemmeside og dine sociale medier, vil dine potentielle gæster med høj sandsynlig vælge dig fra.

Dine gæster vil i dag have følelsen af tryghed allerede inden, de sætter foden hos dig, for det kan for mange anses som en stor risiko at tage afsted uden at være sikker på, om sikkerheden er god.

Derfor skal du på din hjemmeside og sociale medier sørge for, at dine potentielle gæster finder god og imødekommende information om, at dit sted er trygt at besøge.

  • Overvej, hvilke muligheder du giver for ombooking, voucher eller annullering, hvis en gæst f.eks. bliver syg inden ankomst eller ved nye myndighedsrestriktioner. Beskriv det tydeligt på hjemmesidens forside og med få ord på sociale medier.
  • Udarbejd gerne en kort tekst til brug for bookingbekræftelse, evt. i mailsignaturen eller som en vedhæftet information om dine særlige tiltag - og altid i en positiv tone.
  • På din hjemmesides forside kan det desuden give et godt overblik, hvis du har et tydeligt link til din corona-information og specifikke tiltag. Teksten på forsiden skal være positiv og enkel. 

Do’s og don’ts på din hjemmeside og sociale medier:

  • Don’t: INGEN ADGANG UDEN CORONAPAS!!
  • Do: 
    • Vi vil gerne passe bedst muligt på alle vores gæster, hvorfor man som gæst skal vise gyldigt Corona pas for at få adgang til stedet.
    • Vi passer på dig – se mere her
    • Din sikkerhed – vores prioritet
    • Læs mere om, hvordan vi sørger for din sikkerhed
    • Du kan også at vise en lille film, hvor dine medarbejdere viser, hvad I gør omkring rengøring eller andre emner, der relaterer til, at gæsten kan se dine tiltag

Hillerød Madmarked og Esrum Kloster er to eksempler på steder, der har beskrevet deres corona tiltag på en relevant, enkel og menneskelig måde.