Under opholdet morgenmad stay safe

Under opholdet

Foto: Canva

Eksempler på hvordan hvad du kan gøre for at forstærke den sikre og trygge oplevelse

Under opholdet

Når du har sørget for at skabe en følelse af tryghed for gæsten allerede før og ved ankomst, skal denne følelse selvfølgelig også bekræftes og gerne forstærkes under opholdet.

Det kan gøres ved at sørge for synlig rengøring, sikkerhed i fællesområder og i restaurant eller café, aktivitetsområder og lignende. Vi uddyber nedenfor idéer til konkrete tiltag, du kan bruge hos dig.

 

Synlig rengøring

Sørg for først at identificere de områder, hvor dine gæster har kontaktpunkter og/eller interaktion med andre gæster, dig eller dine medarbejdere. 

Kritiske kontaktpunkter kan bl.a. være håndtag, gelændere, elevatorer, stikkontakter, møbler, borde, betalingstermnaler mv. 

Sørg så for, at der er synlig rengøring, aftørring og desinfektion af især disse områder. Det giver dine gæster ekstra tryghed, og i mødet med dine medarbejderne giver det også gæsterne en ekstra mulighed for at stille spørgsmål. 

Har du medarbejdere hvis opgave er at have ekstra fokus på gæsternes sikkerhed, kan det afspejles i uniformerne. Du kan eksempelvis bruge print eller en badge, alt efter det udtryk ,du ønsker at signalerer og måske med tekst som f.eks. ”jeg sørger for din sikkerhed”.

Har du indført tiltag, der af nogle gæster ses som en forringelse af servicen, så husk altid at kommunikere hvorfor.

    Rengøring og synlighed Hilton eksempel

    Foto:Hilton

    Fællesarealer

    “Gennemstrømning” og antallet af samlede mennesker har især betydning for følelsen af tryghed ved fællesområder.

    Det bør være nemt at afkode i særligt i større områder, hvor mange der opholder sig, og om det i forhold til sundhedsmyndighedernes anbefalinger er et acceptabelt antal. Dette gælder særligt ved fællesrum, swimmingpools, markeder mv. Her kan der med fordel etableres ”persontællere”. 

    Er der restriktioner i forhold til antal forsamlede gæster, og er det i mindre områder, kan oplysningen også være på et skilt på døren, men erfaring viser at en mærkat på gulvet med det maksimale tilladte antal gæster bemærkes oftere.

    Du kan med fordel sørge for ensrettet ”gennemstrømning” og formindske kødannelse omkring indgange. Hvis du har flere ind- og udgange kan du med fordel anvende den ene dør til indgang og en anden dør til udgang. 

    Der kan også være tydelig skiltning med positiv tekst som f.eks. ”Hjælp os med at passe på hinanden”. 

    • Installér gerne automatiske døre.
    • Er der siddeområder, kan der etableres afstand med plantekasser, blomster og anden dekoration.

     

      Skilte der viser hvor mange der må være

      Foto:Canva

      Restaurant og café:

      Restauranter eller caféer har været meget i fokus under de forskellige nedlukninger, og derfor vil dine gæster her også have meget høje krav til sikkerheden.

      For at skabe tryghed, kan du med fordel etablere en digital bookingmulighed og her minde  dine gæster om eventuelle krav som Coronapas eller andet.

      I en digital gæstebog eller i en bestillingsapp kan du også etablere både bestilling af mad og drikke inden ankomst eller som take away. Det kan også skabe mersalg, fordi det er nemt at bestille.

      Overvej også om morgenmad kan etableres som take away eller levering for at mindske antallet af gæster i restauranten. 

        Derudover anbefaler vi følgende tiltag i restauranten eller caféen:

        • Etablér gerne digitale menukort enten via QR-kode eller i en digital gæstebog. 
        • Modtag gerne gæster i døren, check for coronapas hvis nødvendigt og følg gæsten til bordet.
        • Tilbyd gerne håndsprit eller enkeltpakkede desinfektionsservietter ved bordet.
        • Tilbyd gerne så mange portionsanrettede muligheder som muligt.
        • Placér sprit og skiltning ved automaten med opfordring til at anvende sprit.
        • Erstat kaffeautomater i forbindelse med morgenmadsservering med kaffe og the på kander til de enkelte borde. 
        • Rengør/desinficer tydeligt bordet og eventuelle armlæn mellem hver gæst.
        • Anvendes stofduge bør de skiftes mellem hver gæst.
        • Indfør gerne kontaktløst betalingskort, MobilePay eller Apple Pay.

        Særligt ved buffet: 

        • Indret med afstandsmarkeringer og god plads mellem fade eller anretninger.
        • Dæk gerne op ved bordene med tallerkner og bestik, så kontaktpunkter mellem mange mennesker mindskes. Eller sæt sprit op ved tallerkner, glas og bestik.
        • Salt, peber og sukker bringes til bordet efter behov eller tilbydes i enkeltindpakninger.
        • Portionér gerne i små anretninger, så fade minimeres helt eller så meget som muligt. 
        • Tilbyd brød i portionsstørrelser.
        • Kommunikér, at gæster skal spritte hænderne af.
        • Giv eventuelt mulighed for at anvende handsker og sørg også for at stille affaldsspande, så gæsten nemt kan smide handskerne væk.
        • Gør opmærksom på at tallerkener skal skiftes, hvis en gæst går gentagne gange til buffeten.
        • Rengør eller desinficér ofte buffetkanter.
        • Skift ”tag-tøj” ofte.
        • Er der flere forskellige ”stationer”, hvor der kan opstå kø, eller hvor gæsterne går i mange retninger, kan du indrette retning for kø med enten skilte, plante- eller blomsterkasser eller opsatser. 

        Fælles grill- og bålpladser, fælleskøkkener:

        Har du fællesområder, hvor mange gæster samles for eksempelvis at lave mad, skal sikkerheden være i top.

        Det kan du for eksempel gøre ved at indrette siddepladser, så der er mulighed for afstand - eventuelt med mindre bænke eller siddeområder på stubbe mv.

        Findes der fælles redskaber, så sørg gerne for at de brugte har en særlig plads, så du efterfølgende kan desinficere dem enten ved rengøring eller UV-lyskamre. Husk at kommunikere - gerne via skilte eller piktogrammer - hvorfor og hvordan, gæster skal forholde sig.

          Derudover anbefaler vi følgende tiltag i fælles madlavningsområder:

          • Etablér gerne booking af tid for at anvende køkkenet.
          • Tilbyd engangskarklude med tydelig angivelse af, hvor den brugte klude placeres til enten vask eller udsmid.
          • Sæbe og opvaskemiddel kan etableres i automatiske eller berøringsfri dispensere.
          • Etablér gerne affaldsspande uden låg eller med pedallåg.
          • Stil gerne sprit i nærheden af køleskab, kogeø og service (det vil nudge gæsterne til at huske på ekstra håndhygiejne).
          • Etablér gerne automatiske indgang- og udgangsdøre til køkkener og øvrige fællesområder.

          Swimmingpools og fitnessområder:

          Swimmingpools og fitnessområder indeholder ofte mange mennesker - og meget aktivitet. Det kan skabe utryghed, hvis ikke de rette procedurer er på plads.

          Det kan være svært både for gæster og medarbejdere at afkode, hvor mange der opholder sig ved swimmingpools eller i fitnessområder. Opsætning af persontællere kan vise gæsterne, om det er trygt at gå ind/opholde sig der.

           

           

            Derudover anbefaler vi følgende tiltag ved pools og fitnessområder:

            • Sprit gelændere af med jævnlige mellemrum.
            • Etablér gerne små desinfektionskit til eget brug for rengøring af solsenge og udstyr.
            • Ved bad og toilet i forbindelse med pool og fitness  
            • Etablér evt. tidsbestilling for adgang til pool. 

            Fælles toilet- og badefaciliteter:

            Ligesom ved pools og fitnessområder skaber fælles toilet- og badefaciliteter samlinger af mange mennesker, og derfor er det vigtigt, at du har fokus på sikkerheden hér.

            Opsætter du skilte, bør du sørge for, at de har den information, der er nødvendig, og at den er tydelig og hurtig at afkode. Skiltning på gulvet er også her effektivt.

             

             

              Havn toilet personlig information omkring corona tiltag

              Foto:Canva

              Derudover anbefaler vi følgende tiltag ved fælles toilet- og badefaciliteter:

              • Etablér gerne automatiske ind-og udgangsdøre hvor muligt.Etablér gerne sensorer for anvendelse af armaturer (håndvaske og brusere), så er det nemmere at planlægge rengøring.
              • Stil sprit både indenfor og udenfor, det giver gæsten synlighed for at sikkerhed har høj prioritet og minder dem samtidig om at anvende håndsprit. Installér gerne kontaktfri dispensere.
              • Opsæt gerne information om, hvornår der sidst er blevet gjort rent, og hvornår der bliver gjort rent igen.
              • For at sprede gæsterne kan du overveje, om der kan etableres udendørs badeforhold og ekstra udendørs håndvaske.

              Værelser og hytter:

              Skal dine gæster bo på eget værelse eller i egen hytte, er der her ofte en større følelse af tryghed, da der ikke kommer andre gæster. 

              Alligevel er det vigtigt, at du ikke glemmer dette område, da der også her skal kommunikeres om tryghedsskabende tiltag for at give dine gæster den bedste oplevelse.

              Du kan eksempelvis udarbejde et lille informationskort om jeres tiltag, der sikrer tryghed og om selve rengøringen, som kan ligge på værelset.

              Budskabet kan være: ”Kære gæst – Vi har ekstra fokus på desinfektion af dørhåndtag og vinduesgreb, kontakter, fjernbetjening og diverse paneler. Hvis du mod forventning observerer noget eller har spørgsmål, så kontakt os venligst på tlf. xxxxxx.

              Derudover anbefaler vi følgende tiltag på værelser og i hytter:

              • Læg gerne et par enkeltindpakkede desinfektionsservietter eller små håndsprit. 
              • Stil gerne et lille desinfektionskit til gæsternes egen afspritning under opholdet.
              • Fjern ekstra puder, linned eller håndklæder på værelserne og tilbyd at udlevere efter behov. Alternativt kan ekstra linned mv. emballeres i plastik.
              • Pyntepuder, sengetæppe eller -løber kan rengøres med en desinfektionsspray. Oplys gerne om dette tiltag.
              • Erstat værelsesmapper med digitale alternativer.
              • Låse kan erstattes af en digital lås, der håndteres via mobiltelefonen.