Under opholdet
Eksempler på hvordan hvad du kan gøre for at forstærke den sikre og trygge oplevelse
Under opholdet
Når du har sørget for at skabe en følelse af tryghed for gæsten allerede før og ved ankomst, skal denne følelse selvfølgelig også bekræftes og gerne forstærkes under opholdet.
Det kan gøres ved at sørge for synlig rengøring, sikkerhed i fællesområder og i restaurant eller café, aktivitetsområder og lignende. Vi uddyber nedenfor idéer til konkrete tiltag, du kan bruge hos dig.
Synlig rengøring
Sørg for først at identificere de områder, hvor dine gæster har kontaktpunkter og/eller interaktion med andre gæster, dig eller dine medarbejdere.
Kritiske kontaktpunkter kan bl.a. være håndtag, gelændere, elevatorer, stikkontakter, møbler, borde, betalingstermnaler mv.
Sørg så for, at der er synlig rengøring, aftørring og desinfektion af især disse områder. Det giver dine gæster ekstra tryghed, og i mødet med dine medarbejderne giver det også gæsterne en ekstra mulighed for at stille spørgsmål.
Har du medarbejdere hvis opgave er at have ekstra fokus på gæsternes sikkerhed, kan det afspejles i uniformerne. Du kan eksempelvis bruge print eller en badge, alt efter det udtryk ,du ønsker at signalerer og måske med tekst som f.eks. ”jeg sørger for din sikkerhed”.
Har du indført tiltag, der af nogle gæster ses som en forringelse af servicen, så husk altid at kommunikere hvorfor.
Foto:Hilton
Fællesarealer
“Gennemstrømning” og antallet af samlede mennesker har især betydning for følelsen af tryghed ved fællesområder.
Det bør være nemt at afkode i særligt i større områder, hvor mange der opholder sig, og om det i forhold til sundhedsmyndighedernes anbefalinger er et acceptabelt antal. Dette gælder særligt ved fællesrum, swimmingpools, markeder mv. Her kan der med fordel etableres ”persontællere”.
Er der restriktioner i forhold til antal forsamlede gæster, og er det i mindre områder, kan oplysningen også være på et skilt på døren, men erfaring viser at en mærkat på gulvet med det maksimale tilladte antal gæster bemærkes oftere.
Du kan med fordel sørge for ensrettet ”gennemstrømning” og formindske kødannelse omkring indgange. Hvis du har flere ind- og udgange kan du med fordel anvende den ene dør til indgang og en anden dør til udgang.
Der kan også være tydelig skiltning med positiv tekst som f.eks. ”Hjælp os med at passe på hinanden”.
- Installér gerne automatiske døre.
- Er der siddeområder, kan der etableres afstand med plantekasser, blomster og anden dekoration.
Foto:Canva
Restaurant og café:
Restauranter eller caféer har været meget i fokus under de forskellige nedlukninger, og derfor vil dine gæster her også have meget høje krav til sikkerheden.
For at skabe tryghed, kan du med fordel etablere en digital bookingmulighed og her minde dine gæster om eventuelle krav som Coronapas eller andet.
I en digital gæstebog eller i en bestillingsapp kan du også etablere både bestilling af mad og drikke inden ankomst eller som take away. Det kan også skabe mersalg, fordi det er nemt at bestille.
Overvej også om morgenmad kan etableres som take away eller levering for at mindske antallet af gæster i restauranten.
Derudover anbefaler vi følgende tiltag i restauranten eller caféen:
Særligt ved buffet:
|
Fælles grill- og bålpladser, fælleskøkkener:
Har du fællesområder, hvor mange gæster samles for eksempelvis at lave mad, skal sikkerheden være i top.
Det kan du for eksempel gøre ved at indrette siddepladser, så der er mulighed for afstand - eventuelt med mindre bænke eller siddeområder på stubbe mv.
Findes der fælles redskaber, så sørg gerne for at de brugte har en særlig plads, så du efterfølgende kan desinficere dem enten ved rengøring eller UV-lyskamre. Husk at kommunikere - gerne via skilte eller piktogrammer - hvorfor og hvordan, gæster skal forholde sig.
Derudover anbefaler vi følgende tiltag i fælles madlavningsområder:
|
Swimmingpools og fitnessområder:
Swimmingpools og fitnessområder indeholder ofte mange mennesker - og meget aktivitet. Det kan skabe utryghed, hvis ikke de rette procedurer er på plads.
Det kan være svært både for gæster og medarbejdere at afkode, hvor mange der opholder sig ved swimmingpools eller i fitnessområder. Opsætning af persontællere kan vise gæsterne, om det er trygt at gå ind/opholde sig der.
Derudover anbefaler vi følgende tiltag ved pools og fitnessområder:
|
Fælles toilet- og badefaciliteter:
Ligesom ved pools og fitnessområder skaber fælles toilet- og badefaciliteter samlinger af mange mennesker, og derfor er det vigtigt, at du har fokus på sikkerheden hér.
Opsætter du skilte, bør du sørge for, at de har den information, der er nødvendig, og at den er tydelig og hurtig at afkode. Skiltning på gulvet er også her effektivt.
Foto:Canva
Derudover anbefaler vi følgende tiltag ved fælles toilet- og badefaciliteter:
|
Værelser og hytter:
Skal dine gæster bo på eget værelse eller i egen hytte, er der her ofte en større følelse af tryghed, da der ikke kommer andre gæster.
Alligevel er det vigtigt, at du ikke glemmer dette område, da der også her skal kommunikeres om tryghedsskabende tiltag for at give dine gæster den bedste oplevelse.
Du kan eksempelvis udarbejde et lille informationskort om jeres tiltag, der sikrer tryghed og om selve rengøringen, som kan ligge på værelset.
Budskabet kan være: ”Kære gæst – Vi har ekstra fokus på desinfektion af dørhåndtag og vinduesgreb, kontakter, fjernbetjening og diverse paneler. Hvis du mod forventning observerer noget eller har spørgsmål, så kontakt os venligst på tlf. xxxxxx.”
Derudover anbefaler vi følgende tiltag på værelser og i hytter:
|