Håndter dine kriser, før de opstår
En plan for hvad du og dine medarbejdere gør, hvis der opstår kritiske situationer eller smitteudbrud.
Skab tryghed, og øget afstand mellem gæster, med nogle simple tiltag
Der vil ofte være områder, hvor gæster naturligt samles, og så bliver det endnu sværere at holde afstand.
I receptionen, på legepladsen, i køkkenet, i restauranten, ved poolen. Som turismevirksomhed har du med garanti et utal af områder, hvor dine gæster naturligt ved samles.
Under normale omstændigheder ville det ikke være noget problem - det ville endda ofte bare være hyggeligt. Men i dag kan det skabe utryghed blandt gæsterne.
Udfordringen
Hos turismevirksomheder er det et naturligt mål at samle mennesker - om det er på campingpladser, på restauranter, i forlystelsesparker, på muséer eller noget helt andet, er der ofte et ønske om at tiltrække mange gæster.
Men i en tid, hvor mængden af mennesker samlet på ét sted kan udgøre en sundhedsrisiko, bliver du som turismeaktør nødt til at tænke i nye baner. Det kan nemlig skabe utryghed blandt gæsterne, hvis der ikke er mulighed for at holde afstand til andre, og i værste fald kan det betyde, at de ikke har lyst til at besøge dig.
Det er derfor vigtigt, at du både skaber mulighed for afstand, og at du opfordrer gæsterne til at respektere anbefalingerne om afstand. Og gør det gerne på en måde, der giver et smil på læben frem for at skræmme eller udskamme gæsterne.
Eksempler på løsninger
For at skabe tryghed og afstand blandt gæsterne kan du tage forskellige midler i brug, alt efter hvad der passer hos dig. Vi har samlet et par stykker nedenfor, som du med fordel kan lade dig inspirere af:
Du kender din virksomhed bedst af alle og ved højst sandsynligt allerede, hvor dine gæster plejer at stå tæt - fx i en kø. Udnyt den viden ved at etablere afstandsmarkering på gulvet disse steder. Du kan eksempelvis selv få designet og printet store klistermærker, der kan sættes på gulvet. Det er en billig og nem løsning, og så kan den tilpasses, så den passer ind i dit univers.
Det har de eksempelvis gjort hos Helsingør Madmarked, hvor de har printet skiltene på nedenstående billede for at lægge dem på gulvet og dermed markere, at der skal holdes afstand.
Foto:Helsingør Madmarked
Noget af dét, der skaber ophobning af mennesker og store forsamlinger, er, når man går frem og tilbage i forskellige retninger. Du kan skabe følelsen af tryghed ved at skabe ensretning med pile - eksempelvis med skilte på gulvet som vist ovenfor.
Således kommer der et roligt flow, hvor det bliver nemmere for dine gæster at holde afstand, fordi de ved, at der ikke pludselig kommer andre gående fra alle retninger.
Foto:Google
Sidder dine gæster normalt tæt sammen fx i spiseområder ved langborde, kan du med fordel skabe afstand på kreativ vis ved for eksempel at sætte blomsterkrukker, hvor man ikke må sidde.
Overvej, hvilke ‘afstandsskabere’ der passer ind hos dig, og som kan skabe en mere hyggelig stemning end blot at sætte den efterhånden velkendte plexiglas op mellem gæsterne.
Foto:Australien
Det kan være svært for dig og dine medarbejdere at overskue, hvor mange mennesker, der egentlig er samlet et givent sted - og om det er for mange. Derfor kan du med fordel bruge persontællere ved ind- og udgange til fællesområder såsom pools, fitnessområde, butikker osv., så det er nemt for personalet at overskue, hvornår grænsen for antallet af gæster på det pågældende sted er nået.
Som det også nævnes under afsnittet om digitale hjælpemidler, har man hos Hillerød Madmarked som eksempel opstillet en specialudviklet persontæller, så det er nemt at holde øje med, hvor mange gæster der er på stedet. På den måde sikrer de sig hele tiden, at der er sikkert for deres gæster at færdes på stedet, og de sørger for at overholde eventuelle restriktioner.
Foto:Hillerød Madmarked
Selvom dine gæster i dag har større krav til, hvor meget afstand de ønsker til andre, er der stadig et stort behov for gode oplevelser, og dine gæster har måske i endnu større grad end tidligere brug for din hjælp til at finde de gode oplevelser.
Du kender nærområdet og kan derfor med fordel lave anbefalinger til dine gæster i forhold til, hvad de kan lave, og hvor de kan tage på udflugter, hvor der ikke er mange mennesker. På den måde giver du dem ikke kun en god oplevelse hos dig, men hjælper dem også videre til andre gode og trygge oplevelser. Og den slags giver ofte gæster lyst til at komme igen!
Foto:Kongernes Feriepark
Som vi understregede i afsnittet om positiv kommunikation, er det centralt for din succes, at du kommunikere restriktioner og forbud på en positiv og personlig måde for ikke at skabe mere utryghed blandt gæsterne.
Det gælder naturligvis også, når du kommunikerer afstandsmarkering. Benytter du skilte, kan du med fordel sørge for, at designet og ordlyden passer ind i temaet hos dig.
Det er eksempelvis tilfældet på billedet nedenfor, hvor man på en havn har benyttet den klassiske redningskrans for at illustrere, at der skal holdes afstand.
Her er det ikke så vigtigt, om eksemplet - her redningskransen - der bruges, er præcis 1 eller 2 meter, men at budskabet går klart igennem, giver et smil på læben og passer til omgivelserne.
Foto:Mia Jørgensen