Synlighed i alt hvad du gør
Engang skulle rengøring foregå på skæve tidspunkter, så gæsterne ikke så det. Sådan er det ikke længere!
Du kan med fordel bruge kontaktfri og digitale hjælpemidler til at mindske kontaktpunkter - og derved minimere risikoen for smitte. Men det skal gøres rigtigt!
Under pandemien har vi set et boom i udviklingen af digitale og kontaktfri hjælpemidler, som kan bruges til at mindske kontaktpunkter mellem gæster og medarbejdere og gæster imellem. Men før du kaster dig ud i implementeringen af de mange digitale gadgets, er det vigtigt at overveje, hvordan du sikrer, at de skaber tryghed blandt gæsterne.
Udfordringen
Vi er efterhånden vant til, at det hele kan gøres digital. Ofte er det smart hurtigt - og sågar smitteminimerende. Dine gæster forventer, at du sørger for sikkerheden, når de besøger dig og ved at minimere kontaktpunkter og/eller gøre dem berøringsfrie, vil dine gæster ofte opleve en større grad af sikkerhed.
Men hvis du ikke overvejer, hvordan de digitale hjælpemidler påvirker gæsteoplevelsen, kan det også have den omvendte virkning på dine gæster. For nogle vil de digitale løsninger, du ser som smarte og tidsbesparende, måske anses som upersonlige, give følelsen af kontrol og dermed skabe utryghed.
Heldigvis kan det oftest løses med god kommunikation og en overvejelse af, hvordan hjælpemidlerne taler ind i din fortælling og dit brand. Du bør derfor sikre dig, at du kommunikerer løsningerne som en opgradering af dine faciliteter - ikke som et nødvendigt onde for at få lov til at holde åbent.
Eksempler på løsninger
Der findes efterhånden et hav af løsninger, der kan minimere kontaktpunkter og frigive din tid til det positive værtskab og det fysiske møde.
Som eksempler kan du med fordel overveje:
Vi har nedenfor samlet eksempler på, hvordan turismeaktører har implementeret digitale og kontaktfri hjælpemidler hos dem - på en måde, så det styrker gæsteoplevelsen og skaber tryghed.
Foto:Byaasgaard Camping
1. Madbestilling uden kø
Når dét at minimere kontaktpunkter hænger sammen med at skabe mere bekvemmelighed for gæsten, går teknologi og gæsteoplevelse op i en højere enhed. Det var tilfældet hos Byaasgaard Camping ved Hundested. Her kan campingpladsens gæster bestille morgenmad som ”click and collect” via en app og dermed undgå udfordringerne ved at stå i kø til at bestille morgenmad i receptionen. Det gør det både nemmere og hurtigere for gæsten at bestille mad og skaber samtidigt tryghed, fordi man undgår at stå tæt sammen med andre i en kø.
Foto:Byaasgaard Camping brødbestilling
2. Styrk rengøringen med digitale hjælpemidler
Dine gæsters krav til rengøringsniveauet er steget markant de sidste år. Det kræver, at du sørger for at styrke rengøringen, og det kan tage ressourcer fra andre opgaver. Heldigvis findes der digitale hjælpemidler, der kan lette opgaven.
Som eksempel har Byaasgaard Camping har testet elektrostatiske sprayers, der gør det nemt og hurtigt at desinficere overflader, som ellers ikke lige er til at rengøre. Det styrker rengøringen, men kræver ikke meget mere tid end den sædvanlige rengøring.
Andre eksempler kan findes på bl.a. Esrum Kloster og Møllegård, hvor der er opsat en UV-boks, der ved hjælp af ultraviolet lys kan fjerne bakterier og vira fra f.eks. nøgler, entrékort og museets udklædningstøj.
Og på Hundested Havn har man over sommeren målt antal skyl og brugen af vandhanerne på havnens toiletter ved hjælp af intelligente vandsensorer, så havnefogeden kan se, hvornår og hvor, der er brug for rengøring.
Foto:Esrum Kloster
3. Undgå store forsamlinger med persontællere
Én af de helt store faktorer for at skabe tryghed handler om mængden af mennesker samlet på et givent sted. Det kan som turismeaktør være svært at overskue, hvornår der er for mange gæster samlet på et bestemt sted - især hvis man skal holde øje flere steder på én gang. Her har teknologien heldigvis også en løsning.
Hos Hillerød Madmarked og Kongernes Feriepark har man eksempelvis opstillet en specialudviklet persontæller, så det er nemt at holde øje med, hvor mange gæster der er på stedet. På den måde sikrer de sig hele tiden, at der er sikkert for deres gæster at færdes på stedet, og de sørger for at overholde eventuelle restriktioner.
Foto:Kongernes Feriepark
Digitale hjælpemidler har brug for kommunikation
Men apps, persontællere, elektrostatiske sprayers og UV gør det ikke alene. For tiltagene skal gøres synlige for turisten – også inden de booker.
Noget af det vigtigste turismeerhvervet kan gøre i forhold til at skabe tryghed, både under opholdet men også ved selve booking, er at kommunikere, at hos dem gøres der en indsats for at skabe en tryg oplevelse. Når du kommunikerer dine tiltag er det både rigtig god service, men det er også en konkurrencefordel i markedsføringen.
Tryg på linket for at læse mere om hvordan du kan lave en positiv og synlig kommunikation af tiltag på en måde, så det bliver en oplevelse, der passer med din kontekst.
Hvad med de gæster, der ikke er digitale?
Mange af de kontaktfri og digitale løsninger er ikke et ”enten – eller”. Check-in kan fortsat være muligt fysisk for de gæster, der ønsker det.
Ligeledes kan en del af de digitale løsninger også hjælpe dig i perioder, hvor der er mangel på medarbejdere.
Mange udenlandske gæster kommer med en anden oplevelse af Covid-19 end det vi ser i Danmark, og derfor er fleksibilitet og de digitale muligheder af stor betydning – i The New Normal.
Herunder kan du se nogle videoer, med nogle lokale turismeaktører, der har testet de teknologiske løsninger til tryghedsskabelse.