Lakolk Strand på Rømø

Data giver café unik indsigt i gæsternes adfærd

13.1.2021
Foto: Dansk Kyst- og Naturturisme

I forbindelse med projektet 'Destination:Digital' fik Café Fru Dax på Rømø ved hjælp af data en unik indsigt i gæstesammensætningen og gæsternes adfærd. En viden, de ikke ville have været foruden, da corona-pandemien gjorde sit indtog.

Nye teknologier og digitale løsninger bringer uanede muligheder for at skabe nye kundeoplevelser, sikre en mere bæredygtig drift og en bedre konkurrenceevne – og for turismebranchen ligger der her et uudnyttet potentiale. Ikke mindst i lyset af corona-pandemien, som har accelereret behovet for digitale løsninger i turismen yderligere.

Destination:Digital blev i maj igangsat som et pilotprojekt på Rømø, hvor strukturerede data, herunder belægningsprocenter, salg og besøgstal samt ustrukturerede data, som eksempelvis trafikmålinger, vejr og data fra sociale medier blev opsamlet for at kunne opnå indsigter i sammenhænge, man ikke ellers ville have adgang til – tilmed i realtid.

Projektet er etableret i et samarbejde mellem en gruppe forskere fra Copenhagen Business School, VisitDenmark, Visit Rømø-Tønder og Dansk Kyst- og Naturturisme samt med deltagelse af Aalborg Universitet og itelligence. Projektet har til formål at styrke turismeerhvervets bundlinje og internationale konkurrencefordel ved hjælp af digitalisering, big data og kunstig intelligens.

Som viden blæser

Café Fru Dax har blandt haft stor glæde af den indsigt i gæsternes adfærd, som de har fået ved hjælp af data.

”Den store mængde data, som vi får gennem ”Destination:Digital” har blandt andet givet os en række spændende indsigter, vi kan bruge til at optimere vores forretning. Vi kan blandt andet se, at vores salg af is stiger markant, når det blæser fra vest på en sommerdag, og på disse dage er det afgørende, at vi har personale nok til at imødekomme efterspørgslen. Hvor vi historisk set har gået med livrem og seler ved at kalde en ekstra eller to medarbejdere ind, kan vi nu med hjælp fra data forudse præcis, hvor mange hænder vi får brug for,” lyder det fra Morten Bøje Degn, medindehaver af Café Fru Dax.

Projektet har desuden givet indblik i, hvordan caféens omsætning harmonerer med antallet af turister på øen – særligt i højsæsonen.

”Vi har blandt andet erfaret, at vores omsætning flader ud hen over sommeren, hvor antallet af turister fortsat stiger. Det giver stof til eftertanke, og vi er allerede i fuld gang med at evaluere på, om løsningen er flere ismaskiner til at mindske kødannelse, nyt sortiment eller måske endda endnu en butik, der kan servicere endnu flere gæster på sigt,” forklarer Morten Bøje Degn.

Fortsat fokus på lokal opbakning

Café Fru Dax har desuden haft stor glæde af at springe med på den teknologiske bølge i forbindelse med corona-pandemiens indtog. Data har nemlig hjulpet Morten Bøje Degn med at udpege de vigtigste målgrupper, som kan bidrage til at sikre forretningen på trods af krisen:

”Data har givet os et uvurderligt indblik i vores gæster, som har sparet os for mange søvnløse nætter under corona-pandemien. Det viser sig nemlig, at kun 12 procent af vores omsætning kommer fra udenlandske turister, så vi er meget fortrøstningsfulde og knokler for at bevare den lokale opbakning, som vi i den grad har mærket denne sommer,” slutter Morten Bøje Degn.

Lyt til podcasten

Tjek på turismen
Dansk Kyst- og Naturturisme

Turismen på Rømø udvikles af Big Data

Når vejrudsigten siger vestenvind på Rømø, stiger issalget på øen. Det ved de nu på Rømø, efter at en lang række turismeaktører samlet er gået med i Big Data projektet 'Destination:Digital'.

Vi taler med én af dem, Morten Degn fra caféen Fru Dax, og med hovedarkitekten bag Rømø-projektet og én af Danmarks førende Big Data eksperter, Per Østergaard Jacobsen fra CBS, om både erfaringer fra projektet og om det potentiale, der er i at bruge Big Data aktivt til at udvikle sin forretning.

Alice Bank Danielsen
Vil du vide mere?

Programchef

abd@kystognaturturisme.dk