Nye teknologier og digitale løsninger bringer uanede muligheder for at skabe nye kundeoplevelser, sikre en mere bæredygtig drift og en bedre konkurrenceevne – og for turismebranchen ligger der her et uudnyttet potentiale. Ikke mindst i lyset af corona-pandemien, som har accelereret behovet for digitale løsninger i turismen yderligere.
”Turismebranchen har historisk set ikke været de første til at integrere nye teknologier, men flere er i stigende grad begyndt at få øjnene op for, hvordan digitale løsninger kan bidrage positivt til forretningsudviklingen – ikke mindst i lyset af coronakrisen, der har skabt nye udfordringer i forhold til håndtering af gæsteantal, fysiske touch points og kommunikation til gæster såvel som medarbejdere,” siger Rasmus Friis Sørensen, innovationschef hos Dansk Kyst- og Naturturisme, og fortsætter:
”Det er vores klare indtryk, at turismevirksomhederne generelt er klar over, at digitalisering og teknologiforståelse er afgørende for deres forretning, og at det vil blive endnu mere afgørende i fremtiden at være rigtigt gearet på den front. Men mange er fortsat usikre på, hvordan de skal respondere på de muligheder, som teknologien tilbyder.”
Via en række projekter arbejder Dansk Kyst- og Naturturisme for at styrke turismebranchens digitale og teknologiske forestillingskraft og inspirere til at omsætte teknologiske muligheder til konkrete, værdiskabende løsninger. Formålet med indsatsen er at sikre de danske virksomheder en bedre bundlinje og en konkurrencefordel på det internationale marked. Dernæst skal den klæde dem på til at tage imod gæster med stadigt stigende krav til service og digitalisering.