Nye teknologier og digitale løsninger bringer uanede muligheder for at skabe nye kundeoplevelser, sikre en mere bæredygtig drift og en bedre konkurrenceevne – og for turismebranchen ligger der her et uudnyttet potentiale. Ikke mindst i lyset af corona-pandemien, som har accelereret behovet for digitale løsninger i turismen yderligere.
I foråret 2020 faciliterede Dansk Kyst- og Naturturisme et testforløb med den digitale onboarding-platform Actimo, som Sommerland Sjælland deltog i. Testforløbet viste sig at være heldig timing for forlystelsesparken, der kunne benytte platformen i forbindelse med oplæring af sommerlandets sæsonmedarbejdere i en tid, hvor det ikke kunne lade sig gøre at samles fysisk.
”Corona-perioden har i høj grad medført en større bevidsthed om fordelene ved at blive mere digitale, og vi er på mange områder blevet endnu bedre til at se fremad og tænke ud af boksen – blandt andet i forhold til oplæring af medarbejdere, som spiller en afgørende rolle i forhold til vores DNA og høje serviceydelse til gæsterne,” fortæller Steen Christiansen, som er parkchef i Sommerland Sjælland.
Actimo er en app til kommunikation, ledelse og læring, som kan skræddersyes efter den enkelte virksomheds behov. Sommerland Sjælland anvender til dagligt platformen som et opslagsværk for alle medarbejdere og har den seneste sæson afholdt en række digitale oplæringsakademier gennem Actimo for cirka 250 sæsonmedarbejdere.
”Vi har især oplevet, at den digitale platform har styrket kommunikationen til vores medarbejdere og således også til vores gæster. Dels fungerer platformen som et sted, hvor vi nemt og hurtigt kan holde vores medarbejdere opdateret, og dels har den været afgørende for, at vi er nået i mål med oplæringen af de mange nye sæsonmedarbejdere, vi ansatte i foråret. Det har været uvurderligt i denne sæson, hvor corona har haft stor indvirkning på dagligdagen i parken,” slutter Steen Christiansen.