Godt indhold på sociale medier
Brug sociale medier til at skabe opmærksomhed. Læs her, hvordan du laver godt indhold.
Snapchat er et populært medie særligt blandt yngre målgrupper, og kan være en relevant kanal til kommunikation og markedsføring.
Snapchats koncept er grundlæggende, at man tager et billede eller en video, tilføjer et humoristisk filter og/eller en kort tekst, og sender derefter billedet afsted til en eller flere af sine venner og/eller tilføjer det til sin historie. Når modtageren åbner beskeden kan vedkommende se den i et forudbestemt antal sekunder, som man selv indstiller. Herefter forsvinder billedet/beskeden igen. Med årene har mediet udviklet sig også at være en platform for eksponering og annoncering for virksomheder.
Før du beslutter dig om og hvordan du vil være til stede på Snapchat, bør du overveje, om du har tiden til det. Vælger du udelukkende at bruge Snapchat til gratis at kommunikere med de kunder der har tilføjet dig til deres liste af venner, skal du være klar over, at det er en tidskrævende proces.
Brugerfladen er mindre intuitiv end eksempelvis Instagram, og da dine kunder kun kan finde dig, hvis de kender dit specifikke brugernavn, kræver et solidt benarbejde at opbygge og vedligehold en fanskare. Dette gøres blandt andet ved at promovere din Snapchat-profil på andre kanaler såsom din hjemmeside, dit nyhedsbrev mv.
Er formålet at annoncere, kan Snapchat til gengæld være et godt valg, hvis du arbejder specifikt med at målrette dine produkter til unge. Du kan læse mere om annoncering på Snapchats egen hjemmeside.
Foto:Snapchat
Snapchat skelner ikke mellem private og professionelle profiler, så hvis du ønsker at din virksomhed skal have en Snapchatkonto, skal du blot oprette den på samme måde, som hvis den var til privat brug. Start med at downloade appen på din mobiltelefon og vælg “tilmeld dig”.
Foto:Snapchat
Herefter bliver du guidet igennem en række trin. Når du kommer til brugernavnet skal du være opmærksom på, at det dette ikke senere kan ændres. Lav derfor et brugernavn der er så genkendeligt som muligt for dig og dine kunder. Spring oprettelsen af Bitmoji over, da dette henvender sig til private brugere. Når du har en profil er du klar til at opbygge en fanskare og eventuelt annonce.
Et tilpasset geofilter er et filter, Snapchat-brugere kan tilføre et billede eller en video, inden det sendes. Geofiltret er stedsspecifikt og kommer derfor op som en mulighed, når du befinder dig på et geografisk afgrænset område. For virksomheder i turismebranchen kan det i nogle tilfælde være givende at designe sit eget geofilter, som gæster, der opholder sig på eksempelvis et hotel, kan anvende, hvorved virksomheden synliggøres overfor deres modtagere af beskeden.
Du kan også vælge at designe et geofilter til en særlig event, for eksempel en årligt tilbagevendende begivenhed. Gæsternes brug af filtret bliver på den måde en markedsføring af både din virksomhed og den aktuelle begivenhed.