Tjek på turismen

Podcast: Tjek på Turismen

Foto: Dansk Kyst- og Naturturisme

Podcasten 'Tjek på Turismen' ønsker at inspirere til destinations- og forretningsudvikling for turismeerhvervet i hele Danmark. 

I podcasten taler vi med virksomheder, der inspirerer og eksperter, der perspektiverer. Vi finder konkrete eksempler og skaffer gode råd, som alle kan lære af.

Podcasten henvender sig til virksomhedsejere, erhvervsaktører og og andre der lever af og for turismen i Danmark.  

Sæson 2

Tjek på turismen
Dansk Kyst- og Naturturisme

#13: Outdoor er en central udviklingsvej for camping

Parametre som bæredygtighed, fællesskab og outdoor fylder mere og mere i vores valg af ferie, hvilket skaber nye muligheder for vækst i campingbranchen.

Det taler vi om med Torben Frydenlund Rasmussen, Camp Manager ved Camp Hverringe, hvor de inddrager naturen i udviklingen af campingpladsen. Det sker bl.a. som del af Dansk Kyst- og Naturturismes projekt CAMP NOW, hvor specialkonsulent Mette Greisen Damsgaard fortæller os mere om, hvordan og hvorfor outdoor kan være en central udviklingsvej for camping. 

Tjek på turismen
Dansk Kyst- og Naturturisme

#12: Digitale kompetencer udvikler forretningen

Tag med Tjek på Turismen til Silkeborg, hvor vi sætter fokus på at bruge digitale løsninger som løftestang til forretningsudvikling. Vi møder Heidi Lambertus, kreativ direktør i restaurantgruppen Dining Group og Liselotte Nis-Hanssen, servicedirektør fra VisitAarhus. Heidi er deltager på forløbet i Digital Ledelseskultur, som VisitAarhus og Dansk Kyst- og Naturturisme står bag. Med afsæt heri taler vi om det potentiale, der er for at effektivisere og forbedre driften ved hjælp af det digitale.

Tjek på turismen
Dansk Kyst- og Naturturisme

#11: Startups tilfører vigtig innovation til turismen

Vi tager hul på en ny sæson af Tjek på Turismen med et fokus på startups inden for outdoor-turisme.

Tag med til Hvide Sande, hvor Jacob Lassen fra surfskolen Blue Spirit fortæller om deres startup-rejse og om, hvordan de arbejder for at gøre surf tilgængeligt for mennesker med handicap. Vi taler også med Heidi Dahl Larsen, innovationskonsulent hos Dansk Kyst- og Naturturisme, om vigtigheden af iværksætteri og startups i turismebranchen.

Sæson 1

Tjek på turismen
Dansk Kyst- og Naturturisme

#10: Cykelturister er en god forretning

Cykelferier er populære som aldrig før, men hvilke forretningsmuligheder rummer det, og hvad skal man være opmærksom på, når gæsten ankommer på to hjul?

Vi taler med Karsten Justesen, direktør i Destination Sønderjylland, om cykelturismens kommercielle muligheder og den nationale N8 cykelrute i Syddanmark.

Vi taler også med Pia Bugslag, medindehaver af Fjordlyst Hotel og Camping og hører Pias råd til, hvordan man bedst henvender sig til cykelturister.

Tjek på turismen
Dansk Kyst- og Naturturisme

#9: Kom fra den gode idé til handling

Vi besøger Michael Madsen, ejer af JyllandsAkvariet, sammen med Jarle Kondrup fra Innovation Lab for at tale om idéer og innovation til forretningsudvikling.

I Michaels 25 år med JyllandsAkvariet er det nemlig blevet til ’meget mere end bare et akvarium’ med bl.a. sælsafari og østersjagt.

Vi taler med Jarle om, hvad der kendetegner en god idé - og hvordan man overhovedet får en. Jarle fortæller også om Den Digitale Værktøjskasse, hvor man selv finde tips til at udvikle sin egen forretning.

Tjek på turismen
Dansk Kyst- og Naturturisme

#8: Bæredygtig turisme - stil krav og stil skarpt

Bæredygtighed bliver et stadigt vigtigere konkurrenceparameter i dansk turisme i takt med, at flere og flere gæster prioriterer bæredygtighed i deres ferievalg. Men hvordan omsætter man de flotte ord til konkrete handlinger?

Vi taler med direktør Kari Brandsgaard fra Sinatur Hotel Haraldskær, som kommer med konkrete eksempler på grønne valg fra hotelkædens mangeårige arbejde med bæredygtighed. Vi taler også med Erik T. Johnson, fagleder for bæredygtig forretningsudvikling i Dansk Industri for at høre, hvad vi i turismen kan lære af andre brancher. 

Tjek på turismen
Dansk Kyst- og Naturturisme

#7: Glem Teknologifrygten - Brug IoT til forretningsudvikling

Begrebet IoT står for Internet of Things og dækker over, at vi kobler ting til internettet for at få data. Heri ligger nemlig ofte værdifuld viden, man kan bruge til forretningsudvikling.

I turismen er IoT et relativt nyt begreb, og derfor taler vi i denne episode med Peter Nødbak, som er rådgiver inden for teknologi og infrastruktur. Med afsæt i konkrete eksempler, hører vi Peters bud på gevinsterne ved at implementere IoT. Det handler nemlig mere om adfærdsændring end teknologien i sig selv!

Tjek på turismen
Dansk Kyst- og Naturturisme

#6: Online gæstebog til turister øger tilfredshed og salg

De fleste turister kender gæsteservicebogen fra feriehuset eller hotelværelset. En mappe fyldt med praktiske oplysninger, som du skal bruge for at få et godt ophold. Men der er ofte mange informationer og det kan knibe med at huske dem alle.

Lyt med, når direktør Christian Markedal fra iværksættervirksomheden DigitalGuest fortæller om deres digitale gæstebog, der sparer både papir og administration. Få også erfaringerne fra medejer Inge Vestergaard fra campingpladsen Blokhus By Camping, hvor de har afprøvet den digitale platform. 

Tjek på turismen
Dansk Kyst- og Naturturisme

#5: Turismen på Rømø udvikles af Big Data

Når vejrudsigten siger vestenvind på Rømø, stiger issalget på øen. Det ved de nu på Rømø, efter at en lang række turismeaktører samlet er gået med i Big Data projektet 'Destination:Digital'.

 

Vi taler med én af dem, Morten Degn fra caféen Fru Dax, og med hovedarkitekten bag Rømø-projektet og én af Danmarks førende Big Data eksperter, Per Østergaard Jacobsen fra CBS, om både erfaringer fra projektet og om det potentiale, der er i at bruge Big Data aktivt til at udvikle sin forretning.

Tjek på turismen
Dansk Kyst- og Naturturisme

#4: Sådan navigerede Djurs Sommerland sig igennem corona-åbningen

Corona-nedlukningen ramte dansk turisme bredt. I denne episode gør vi dig klogere på, hvad en af Danmarks største attraktioner, Djurs Sommerland, gjorde før, under og efter nedlukningen.  Hvordan styrer man en attraktions-sværvægter som Djurs Sommerland igennem en usikker corona-tid?

Du kan møde Henrik B. Nielsen, administrerende direktør i Djurs Sommerland, der sætter perspektiv på de mange udfordringer ved at udskyde sæsonstarten og håndtere de over 600 sæsonansatte.

Tjek på turismen - Episode 3
Dansk Kyst- og Naturturisme

#3: Madsteder fik tid til kreativitet i en corona-tid

Caféer og restauranter blev hårdt ramt af corona-nedlukningen, og derfor gik mange nye veje for at holde liv i forretningen. I denne episode taler vi med Bjarne Christensen fra Porsborgs i Ribe, som fortæller om sine erfaringer med at udvikle nyt under corona'en. Vi kigger også nærmere på de gode idéer med hjælp fra Carina Ren fra Aalborg Universitet, som har undersøgt, hvordan branchen har været innovativ under krisen. 

Tjek på turismen - kasper Møgelvang er gæst
Dansk Kyst- og Naturturisme

#2: Flere tilbud til gæsterne øger din omsætning

Giv dine gæster tre tilbud før, under og efter deres besøg. Så enkelt kan 3+3+3 modellen forklares, når man taler med Kasper Møgelvang fra Orange Elevator. Vi sætter spot på den enkle ting, som du kan gøre for at øge omsætningen på dine gæster, og Kasper kommer med gode, konkrete eksempler på, hvordan du gør det.

Tjek på turismen
Dansk Kyst- og Naturturisme

#1: Tyske turister i en corona-tid

Tyskland er det vigtigste udenlandske marked for dansk turisme, og Danmark har også en speciel plads i feriehjertet hos mange tyskere. Men har COVID19 ændret ved tyskernes rejseplaner, og har de stadig lyst til ferie i Danmark?

Det handler denne første episode om, hvor vi taler med Mads Schreiner, Markedschef i Tyskland for VisitDenmark.

Cathrine Laursen og Stinne Skov Bergholt fra Dansk Kyst- og Naturturisme er værter på Tjek på Turismen, som produceres af Dansk Kyst- og Naturturisme med Alice Bank Danielsen som tilrettelægger.

Sæson 1 er lavet i samarbejde med Erhvervshus Sydjylland. 

 

Er du ny podcast-lytter? Sådan kommer du let igang 

En podcast er en lydfil, som du via internettet på din mobiltelefon eller computer kan hente ned og lytte til, når det passer dig. 

1. Download din podcast-app. Har du en iPhone, er der allerede installeret en app til podcast (lilla ikon). Har du en Android telefon, skal du selv downloade og installere en podcast-app i Google Play. Der findes flere forskellige gratis versioner. 

2. Find dine favorit podcasts. Søg podcasts frem via søgefunktionen i din podcast-app. Du kan søge på titler, f.eks. Tjek på Turismen - eller på søgeord der interesserer dig. Vælger du at abonnere på en podcast, får du automatisk nye episoder i din podcast-app, når de udkommer. 

3. Lyt med, når det passer dig. Gå i 'biblioteket' i din podcast-app og find de podcasts, du har valgt at abonnere på. Tryk på podcasten og derefter den episode, du vil lytte til. God fornøjelse!

Alice Bank Danielsen
Vil du vide mere?

Programchef

abd@kystognaturturisme.dk