Nyt innovationsprogram for outdoor-oplevelser åbner for ansøgere
Corona har fået flere til at søge naturen – også helt nye målgrupper – og et akut behov for et større udbud af outdoor-oplevelser er opstået. Et nyt innovationsprogram vil derfor understøtte startups og etablerede virksomheder inden for outdoor fra idé til marked.
Outdoor-turismen har gennem flere år været i vækst, men corona har for alvor accelereret efterspørgslen på autentiske og naturnære oplevelser. Samtidig melder nye målgrupper sig på banen, som i stigende grad får øjnene op for muligheden for outdoor-ferie i Danmark, hvilket har skabt et unikt markedspotentiale for at udvikle helt nye oplevelser, styrke eksisterende og give endnu flere adgang til gode oplevelser i naturen.
Derfor lancerer Dansk Kyst- og Naturturisme nu et nyt innovationsprogram under navnet TourismX Challenge - Outdoor, som skal styrke udbuddet og forbedre tilgængeligheden af outdoor-oplevelser i Danmark. Her inviteres startups og etablerede virksomheder til at byde ind med løsninger, der kan nytænke outdoor-oplevelser – såvel som digitale løsninger, der kan optimere outdoor-branchens processer.
”Vi ser allerede en spirende aktivitet i produkt- og konceptudvikling inden for naturoplevelser. Men der er behov for endnu mere udvikling og flere tilbud, hvis vi skal indfri det store potentiale, som outdoor-turismen står overfor,” fortæller Rasmus Friis Sørensen, innovationschef hos Dansk Kyst- og Naturturisme, og fremhæver potentialet i at koble outdoor-branchen med digitale løsninger:
”Outdoor-branchen består i høj grad af mange mikrovirksomheder, hvor ejeren driver og leder virksomheden. De arbejder agilt ift. markedets efterspørgsel, men mange processer er manuelle fx ift. grejlogistik, kundehåndtering eller kommunikation med samarbejdspartnere og medarbejdere. Derfor er der også et stort potentiale i digitale løsninger, der kan optimere branchens processer, så de kan arbejde smartere og mere ressourceeffektivt.”
TourismX Challenge – Outdoor er et tre måneders challenge-program, hvor i alt 10 etablerede virksomheder og startups får mulighed for at udvikle og pilotteste deres forretningsidé. Første ansøgningsrunde er åben i perioden 9. oktober frem til 1. december 2020. Projektet vil løbe frem til september 2021 med endnu en ansøgningsrunde i foråret.
Læs mere om TourismX Challenge - Outdoor
Hvordan deltager jeg?TourismX Challenge – Outdoor er åbent for ansøgninger i perioden 9. oktober frem til 1. december 2020. Du kan ansøge om deltagelse i challenge-programmet ved at indsende udfyldt ansøgningsskema. Bliver din idé vurderet som innovativ, bliver du inviteret til at deltage i en endags bootcamp, hvor målet er at skærpe forretningsmodellen for din idé. Efter bootcampen udvælges de fem idéer med det største forretningsmæssige potentiale. Er din idé én af de fem, bliver du tilbudt deltagelse i challenge-programmet. Som deltager modtager du sparring og coaching undervejs og får mulighed for at få dækket op til 50.000 kr. til udgifter i forbindelse med programmet. Efter ansøgningsfristen har du mulighed for at få 1:1-sparring på din idé fra faglige eksperter via rådgivningsdage, som annonceres på www.tourismx.dk. |
Sekretariatschef, Hub for Innovation in Tourism