Dodekalitten

Ny handlingsplan skal indfri turismepotentiale: Flere kyst- og naturturister skal opleve den danske kultur

20.8.2024
Foto: Dodekalitten af kunstner Thomas Kadziola. Fotograf Jakob Arthur Andersen / clearskyastro.dk

Et bedre samspil mellem kultur og turisme i Danmarks kyst- og naturområder kan øge turismeomsætningen og samtidig styrke den lokale forankring af turismen. Sådan lyder det fra Dansk Kyst- og Naturturisme, som nu lancerer Danmarks første kulturturismehandlingsplan for kyst- og naturturismen

Over halvdelen af de udenlandske kyst- og naturturister angiver kulturoplevelser som en væsentlig medvirkende årsag til at holde ferie i Danmark. Derfor bør turismepotentialet i kulturattraktioner og events udnyttes endnu bedre til gavn for turisternes oplevelse og tilfredshed samt den lokale omsætning skabt af turismen. Sådan lyder det fra Dansk Kyst- og Naturturisme, som nu lancerer en ny handlingsplan med fokus på at styrke kulturturismen i kyst- og naturområder i Danmark.

"Allerede i dag indgår kulturoplevelser som en vigtig del af udbuddet i kyst- og naturturismen og er flittigt efterspurgt af vores internationale turister. Men turisternes interesse i kultur bliver ikke i tilstrækkelig grad omsat til solgte entrebilletter. Det vil vi ændre på med denne handlingsplan, som skal bidrage til et bedre samspil mellem kultur og turisme om at få fortalt de mange historier om den danske kultur og kulturarv til turisterne. Vores forventning er, at indsatsen samlet set vil øge omsætningen skabt af turister i Danmark og samtidig styrke det lokale engagement og dermed forankring af turismen," forklarer Jens Hausted, der er direktør i Dansk Kyst- og Naturturisme, som med handlingsplanen inviterer til et bredt samarbejde om at styrke kyst- og naturturismen med kulturen som omdrejningspunkt.

Kultur og forlystelser udgør en væsentlig del af kyst- og naturturisternes forbrug i Danmark. I alt bruger kyst- og naturturisterne 4,5 mia. kr. årligt på kultur og oplevelser fordelt over hele Danmark. Tallet kunne imidlertid være endnu højere, hvis samarbejdet mellem turisme- og kulturaktører styrkes, lyder det:

"Bedre muligheder for kommerciel forretningsudvikling er en forudsætning for en succesfuld og langsigtet udnyttelse af potentialet af kulturturismen i kyst- og naturområderne. Det handler blandt andet om, at vi skal være dygtigere til at indgå strategiske partnerskaber på tværs af brancher og få flere kommercielle perspektiver ind i forretningsudviklingen," forklarer Jens Hausted.

Direktøren fremhæver blandt andet, at der ligger et potentiale i at udveksle data mellem kultur- og turismebrancherne og udnytte indsigterne fra egen forretning kombineret med data om turister på destinationen:

"Med den nationale dataplatform VisitData har vi sammen med VisitDenmark og destinationsselskaberne allerede skabt et godt udgangspunkt for udveksling af data mellem blandt andet kultur- og turismeaktører på destinationer rundt om i Danmark. Nu handler det om, at den enkelte kulturinstitution i højere grad skal lære at udnytte indsigter fra dataudvekslingen til at udvikle alt fra åbningstider til placeringen af varer i butikken samt indgå nye partnerskaber om særlige oplevelsestilbud og events. Det er en indsats, vi i Dansk Kyst- og Naturturisme vil understøtte, da det vil kunne styrke udviklingen af en bæredygtig forretning til gavn for både borgere og turister."

Fra kulturinstitution til attraktion

Hvis kyst- og naturturismen skal stå stærkt inden for kulturturismen i den internationale konkurrence, skal der desuden investeres i at udvikle stærke kulturdestinationer, som indeholder en kvalitet og et omfang af oplevelser med internationalt potentiale. Indsatsen kan ifølge Dansk Kyst- og Naturturisme tage udgangspunkt i erfaringer fra de tværgående udviklingsplaner for eksempelvis Vestkysten samt Sjælland og Øerne, hvor man har udpeget særlige ”kraftcentre” som med en kritisk masse af oplevelser, overnatning og en velfungerende turismeinfrastruktur kan tiltrække turister til gavn for de øvrige områder.

Et af de kraftcentre er Ringkøbing Fjord Museer, der består af 10 forskellige museer. Her tiltrækker man hvert år mere end 220.000 gæster, og det skyldes ifølge direktøren dels det høje antal kyst- og naturturister i Destination Vesterhavet og dels et stort og varieret oplevelsestilbud, der er attraktivt for gæsterne.

"Vi befinder os i Danmarks største kystdestination, og som en af landets mest besøgte kulturattraktioner skal vi naturligvis formå at udnytte de synergier, det skaber. Vi har høje ambitioner om at være en nøglespiller i kulturturismen, og derfor har vi arbejdet målrettet på at udvikle helårsattraktioner med formidling på internationalt niveau samtidig med, at vi skaber lokal stolthed ved at gøre vestjysk historie attraktivt. Vi vil være noget af det, man peger på, når man som borger i kommunen skal fortælle andre om det sted, man kommer fra, og vi vil være en af grundene til, at turisterne vælger at holde ferie i området," fortæller direktør Ringkøbing Fjord Museer Mette Bjerrum Jensen, som hilser planerne om at knytte kyst- og kulturturismen tættere sammen velkommen:

"Kyst- og naturturismen i Danmark rummer kulturoplevelser i verdensklasse. Det er gennem vores kultur, at turisterne knytter bånd til Danmark og danskerne, og det giver mulighed for at øge turisternes døgnforbrug og forlænge deres ophold hele året rundt. Det er en mulighed, vi ikke må gå glip af."

Handlingsplan for udvikling af kulturturisme i kyst- og naturturismen er startskuddet til et langsigtet udviklingssamarbejde på tværs af turist- og kulturaktører, som skal udmønte sig i konkrete initiativer. Planen bygger på en række omfattende analyser af kyst- og naturturisternes efterspørgsel og brug af kulturoplevelser samt et stort antal interviews med organisationer, der alle har berøring med kulturturismen samt input fra eksperter og en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra Kulturens Analyseinstitut, Applaus og Organisationen Danske Museer. 
 

Læs mere om planen her

Claudia Rota Andersen
Vil du vide mere?

Programchef

cra@kystognaturturisme.dk