Fremtidens naturturister vil have mere komfort
Ny analyse kortlægger nye målgrupper
Den stigende interesse for naturoplevelser på ferien skaber nye muligheder for de turismeaktører, som formår at tilpasse forretningen efter de nye gæster. Sådan lyder det fra Dansk Kyst- og Naturturisme, som står bag en ny analyse i regi af projektet NATURNÆTTER, der arbejder på at skabe nye, mere bæredygtige løsninger for naturovernatninger i Danmark.
Interessen for outdoor-ferie og naturoplevelser er eksploderet de seneste år, men det er ikke længere kun udprægede friluftsmennesker, som nyder at tilbringe tid i naturen. En ny analyse foretaget af Dansk Kyst- og Naturturisme viser, at typen af gæster, der tager på ferier med naturnær overnatning, har ændret sig fra at være udprægede friluftsmennesker til at spænde mere bredt og omfatte flere målgrupper. Det skaber nye muligheder for de turismeaktører, som formår at tilpasse forretningen og produktudbuddet efter de nye gæstetyper, lyder det.
"Vi oplever, at det ikke længere er en snæver gæstetype, som nyder at tilbringe ferien i og omkring naturen, men snarere en bred og differentieret målgruppe, som har forskellige ønsker og behov. Der er derfor behov for at skabe nye, mere bæredygtige naturovernatninger i Danmark, så vi sikrer et varieret og tidssvarende produktudbud, der matcher efterspørgslen fra de traditionelle såvel som de nye typer af naturturister", forklarer Trine Graae Lundorf, som er programchef hos Dansk Kyst- og Naturturisme.
Analysen er foretaget i regi af projektet NATURNÆTTER, som er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. Projektet arbejder netop på at genopfinde naturnære overnatningsformer i et bredt samarbejde med destinationsselskaber, virksomheder, brancheforeninger og andre interessenter og brede det ud til nye målgrupper.
Nye naturturister med øget komfortbehov
Målgruppeanalysen beskriver fire typer af gæster for naturnær overnatning, herunder de klassiske outdoorturister, outdoorturister med komfortbehov, de såkaldte ”naturhyggere”, som tager afsted for at opfylde deres sociale behov i rolige omgivelser, samt de såkaldte æstetikere, som beskrives som turister, der efterspørger naturens skønhed iscenesat i ekstraordinære rammer med det niveau af komfort, som de kender fra hjemmet eller et hotel.
Ifølge Trine Graae Lundorf er det særligt outdoor-turisterne med særlige ønsker til komfortoplevelsen, som udgør et væsentligt potentiale for aktører i kyst- og naturturismen.
"De nye målgrupper adskiller sig fordi de ønsker et højere niveau af komfort. Mens de klassiske outdoorturister sætter pris på frihed til at udforske naturen selv, efterspørger den nye generation af naturturister en mere faciliteret oplevelse, hvor de bliver taget i hånden og guidet til gode oplevelser i naturen."
Denne tendens mærker man blandt andet hos Koppes Mølle Bed and Breakfast ved Limfjorden, som er en del af NATURNÆTTER-projektet. Her er man netop nu i gang med at tilpasse forretningskonceptet efter den nye type outdoor-gæster, som analysen beskriver. Ifølge ejer Karen Hald er det særligt den yngre generation, der i højere grad vælger naturen til på nye måder.
"Vi har løbende tilpasset vores forretning efter den efterspørgsel, vi oplever fra vores gæster, og lige nu oplever vi en stor tilstrømning af gæster, som gerne vil holde ferie i tæt kontakt med naturen – men på en mere tilgængelig måde end de traditionelle friluftsgæster, som er vant til at færdes i naturen på egen hånd," lyder det fra Karen Hald.
Koppes Mølle tilbyder blandt andet ”Shelting”, som er en luksusudgave af shelter-overnatning, ligesom det er muligt at overnatte i ”Det grønne orangeri”, hvor man kan bo i tæt kontakt med naturen. Karen Hald fremhæver desuden, at man lige nu er i gang med at se på, hvordan man kan udvikle yderligere relevant overnatningskapacitet, som kan imødekomme nogle af de nye målgrupper.
- Vi kigger hele tiden på, hvordan vi kan løfte faciliteterne, og de nye analyseresultater giver yderligere anledning til at overveje, hvordan fremtidens overnatning skal se ud for naturaktører som os.
Den kvalitative målgruppeanalyse er foretaget blandt danske og tyske turister.
Projektleder